Metryka mnie nie tyka!

Wicie, że nie ma ograniczeń wiekowych do uprawiania treningu fizycznego? Dokładnie! Można ruszać się w każdym wieku! Oczywiście obowiązują pewne zasady, które wskazują na intensywność (większą bądź mniejszą) i bezpieczeństwo treningu np. u dzieci lub osób nieco starszych. Ale ruch jest wskazany, ponieważ niesie ogromne korzyści dla osób ćwiczących. I doprawdy, nie mam pojęcia dlaczego przyjęła się w tym kraju tendencja do odwrotnego myślenia! Sport ma być tylko dla młodych? Otóż wcale nie! Potwierdzają to badania mówiące o dobroczynnym wpływie ruchu na zdrowie seniorów.

Zacznijmy od zaleceń WHO – Światowej Organizacji Zdrowia, która rekomenduje aby osoby 60+, podejmowały aktywność fizyczną na umiarkowanym poziomie nawet 5 dni w tygodniu przez 30 min! Wskazywane są tu następujące kategorie ćwiczeń:

  1. wytrzymałościowe – to takie, które poprawiają wydolność oddechową np. spacer, marsz, taniec, pływanie, jazda na rowerze;
  2. siłowe (oporowe) – czyli mające wzmacniać mięśnie, np. z wykorzystaniem przyrządów, taśm czy ciężarków;
  3. rozciągające (tzw. stretching) – te pozwalają zachować odpowiednią postawę, poszerzają zakresy ruchów, utrzymują stabilność ciała;
  4. równoważne i koordynacyjne – szczególnie ważne dla seniorów, ponieważ pomagają zmniejszyć ryzyko upadków!

A czym dla WHO jest umiarkowany poziom treningu? To wysiłek, podczas którego można swobodnie rozmawiać, ale nie da się śpiewać!

 Definicja może i wydawać się nieco zabawna, ale gdy przyjrzymy się temu bliżej ma to sens – ćwiczysz tak, by poczuć tę pracę, ale nie zrobić sobie krzywdy. Najlepszym sposobem do skontrolowania jakości treningu i utrzymania pełnego bezpieczeństwa, jest konsultacja z trenerem oraz jego opieka podczas zajęć.

Wiodące światowe ośrodki promujące zdrowie, przedstawiają najważniejsze wytyczne ekspertów Unii Europejskiej zajmujących się treningiem dla 60+. Jak brzmi pierwsza zasada?

„Jakakolwiek, nawet najmniejsza aktywność fizyczna, jest lepsza niż żadna!”

Une composition riche qui lui permet de posséder de nombreuses vertus et et maintenant sur la base de Kamagra Un Nouveau médicament a été créé. Et ses collègues ont effectué un examen systématique de la documentation pertinente afin de déterminer la dose, cela a démontré la supériorité de Sildenafil que toutes les autres drogues comparables.

A potem pojawiają się kolejno zalecenia:

  • każda osoba dojrzała, powinna unikać unieruchomienia i długich okresów czasu w pozycji siedzącej i leżącej;
  • korzyści może przynieść intensywny wysiłek fizyczny przez 20 minut 3 dni w tygodniu lub połączenie okresów umiarkowanych i intensywnych;
  • bardzo ważne jest, aby osoby starsze uprawiały taką aktywność fizyczną, która sprawia im przyjemność;
  • osoby 60+ powinny ćwiczyć w towarzystwie – np. zapisać się na zorganizowane zajęcia grupowe lub zaprosić członków rodziny, przyjaciół do wspólnego treningu;
  • czas oraz intensywność ćwiczeń należy zwiększać powoli pod nadzorem lekarza i/lub fizjoterapeuty czy trenera.

Takich wskazań jest o wiele więcej, możecie je znaleźć w dokumentach WHO dotyczących podejmowania aktywności fizycznej przez seniorów. Ale co jest najbardziej istotne? Skupmy się na korzyściach.

Wiemy już, że wysiłek fizyczny można i należy podejmować w każdym wieku. To teraz przyjrzyjmy się jakie może nieść ze sobą korzyści! Przede wszystkim należy podkreślić, że regularna aktywność fizyczna pozwala zapobiegać występowaniu licznych schorzeń a nawet obniżyć od 30% do 50% ryzyko zgonu. Poza tym wraca chęć do działania! Aktywność ma ogromny wpływ na dostarczenie odpowiedniej ilości endorfin do organizmu.  Nie wspominając o zwiększeniu siły mięśni, wzmocnieniu serca, wytrzymałości i sprawności, co przekłada się na samodzielność w życiu! Zmniejszy się też ryzyko zakrzepów i zatorów, stężenie złego cholesterolu oraz przeszkadzający nadmiar tkanki tłuszczowej!

Ciekawą rzecz dotyczącą wpływu ruchu na osoby 60+, podaje portal  wolniodmetryki.pl.

W oparciu o przełomowe badanie przeprowadzone przez Instytut Badawczy Helfgott i Uniwersytet Yale, naukowcy wykazali, że podejmując odpowiednie działania tj. podejmując zdrowy styl życia, jesteśmy w stanie zahamować procesy starzenia. Ba! Jesteśmy w stanie nawet je cofnąć!

Zmieniając dietę na zdrową, podejmując regularną aktywność fizyczną, wysypiając się i dbając o mikrobion jelit (probiotyki), możemy odjąć sobie lat. Wystarczy 8 tygodni, żeby odmłodzić się o 3 lata! Podejmujecie wyzwanie?

https://wolniodmetryki.pl/index.php/aktywnie/mlodsi-o-trzy-lata-w-osiem-tygodni-to-mozliwe-i-nie-takie-trudne/

Leniwa Buła

Powiadom o
guest
1 Komentarz
Zobacz wszytkie komentarze
sylwia
sylwia
1 rok temu

brawo!

Sprawdź

Pozostałe wpisy

Trening

Posiłek potreningowy.

Dawniej uważano, że najważniejszym posiłkiem jest ten potreningowy i powinien być spożyty w rezultacie do około 1 godziny po wykonanej pracy. W jego składzie miało przeważać białko i węglowodany. Dziś już wiemy,

Czytaj więcej