Otyłość wśród młodzieży cz.III. JAK ZAPOBIEGAĆ OTYŁOŚCI?

Rodzi się pytanie. Co powinniśmy robić, żeby zapobiegać otyłości?

Odpowiedz na to pytanie znamy już od dawna. Jak twierdził sam Hipokrates (grecki filozof i lekarz), najważniejsze znaczenie dla zdrowia ma odpowiednia dieta w połączeniu z ćwiczeniami fizycznymi. Jego słowa wydają się być strzałem w dziesiątkę, wystarczy wprowadzić je w życie!

Te dwa elementy, również w dzisiejszych czasach, są fundamentalne w kwestii szeroko pojętego zdrowia.

Zacznijmy od aktywności fizycznej. Jaki rodzaj wybrać?

Pewnym jest, że każdy rodzaj aktywności fizycznej będzie lepszy niż jej brak! Wybór rodzaju aktywności fizycznej dla dzieci z nadmierną masą ciała powinien przebiegać według pewnych zasad:

  1. Wybrana forma aktywności fizycznej powinna sprawiać dziecku przyjemność. Wybieramy takie dyscypliny sportowe, które dziecko najchętniej podejmuje z własnej woli i w sposób naturalny. Błędem będzie zmuszanie dziecka do aktywności, których nie lubi.
  2. Wybrana forma aktywności ruchowej musi być adekwatna do warunków fizycznych i motorycznych dziecka.
  3. Wybrana forma treningu sportowego musi być skuteczna w redukcji tkanki tłuszczowej.
  4. Zajęcia ruchowe należy dobierać pod kątem wieku dziecka. Ważna jest również interakcja z rówieśnikami i możliwości odbywania zajęć grupowych wraz z nimi.
  5. Jeżeli jest to możliwe, zaleca się korzystać z usług osób wykwalifikowanych w tym kierunku w celu kontroli postępów usprawniania ruchowego i modyfikacji programu treningowego (trener, lekarz, fizjoterapeuta, dietetyk czy psycholog).

Nieodłącznym elementem w walce z otyłością prócz wyżej wspomnianej aktywności fizycznej powinien być także odpowiedni sposób żywienia.

Tak jak mawiał Hipokrates, aktywność fizyczna i zdrowie żywienie są gwarancją zdrowia!

Zmiana nawyków żywieniowych obejmuje głównie wprowadzenie większej ilości warzyw i owoców, ryb, kasz i produktów pełnoziarnistych do codziennego jadłospisu. Uwzględnia także unikanie przetworzonej, wysokokalorycznej żywności, słodyczy, produktów z dużą zawartością sodu, dosładzanych napojów oraz produktów z duża zawartością tłuszczów trans i bogatych w nasycone kwasy tłuszczowe (SFA).

Istotą kwestią w kontekście odżywiania jest także regularne spożywanie posiłków oraz eliminacja czynników inicjujących podjadanie. Będą to np.: nuda, stres, samotność czy spędzanie wolnego czasu przed ekranem telewizora, laptopa. Należy pamiętać aby nie eliminować z diety wszystkich grup pokarmów. Dotyczy to także słodyczy, które mogą być spożywane w małych ilościach.

Istotne jest także wsparcie rodziców w całym procesie.

Dzieci z nadmierną masą ciała zwykle źle czują się w swojej grupie rówieśniczej… Zdarzają się nawet sytuacje, że są odrzucane i wyśmiewane ze względu na swój wygląd. Wsparcie najbliższych w takich przypadkach jest nieocenione.

Rodzice nie powinni bagatelizować problemu z jakim spotyka się dziecko! Winni podkreślać najdrobniejsze osiągnięcia dziecka, dotyczące nie tylko walki z nadwagą, ale również każdej innej dziedziny. Takie wsparcie jest konieczne, by dziecko się nie zniechęciło i chciało walczyć o swoje zdrowie.

Podsumowując, warto zapamiętać, że:

Otyłość to niebagatelny problem zdrowotny, dotykający coraz większej liczby dzieci i młodzieży. Niepokoi fakt, że rodzice wciąż uważają, że pulchne dziecko to dziecko zdrowe. Rzeczywistość jest jednak zupełnie inna! 
Otyłe dziecko to najprawdopodobniej przyszły otyły dorosły... Co gorsza, otyłe dziecko to dziecko chore i cierpiące, zagrożone poważnymi powikłaniami zdrowotnymi oraz wymagające pomocy i wsparcia już w wieku dziecięcym!!!

Dziękuję za uwagę.

Krystian Maruszczak
Student fizjoterapii, pasjonat zdrowego stylu życia.

Bibliografia:

  1. Mazur J, Małkowska-Szkutnik A, editor. Zdrowie uczniów w 2018 roku na tle nowego modelu badań HBSC. Warszawa: Instytut Matki i Dziecka; 2018.
  2. Susana Campos and Lívia Madureira / Int. J. Food System Dynamics 10 (3), 2019, 262-277
  3. Endokrynologia, Otyłość i Zaburzenia Przemiany Materii 2011, tom 7, nr 3, 157–166
  4. August G.P. I. i wsp.: Prevention and treatment of pediatric obesity: an endocrine society clinical practice guideline based on expert opinion.JClin.Endocrinol.Metab.2008;93:4576–4599
  5. Firek-Pędras i wsp. Wpływ rozmieszczenia tkanki tłuszczowej na zaburzenia metaboliczne u dzieci i młodzieży z otyłością prostą. Endor. Diabeł. Chor. Przem. Materii Wieku Rozwoj. 2006; 12: 19–24
  6. Falkner N.H. i wsp.: Social, educational, and psychological correlates of weight status in adolescents.Obes.Res.2001;9:32–42
  7. Skrzypek M, Krzyszycha RM, Goral K, Szczygieł K, Kowal K, Pokarowski M, Momora A. Postępowanie żywieniowe w leczeniu otyłości u dzieci i młodzieży. Med Og Nauk Zdr. 2021; 27(1): 13–22.
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Zobacz wszytkie komentarze

Sprawdź

Pozostałe wpisy

Trening

Posiłek potreningowy.

Dawniej uważano, że najważniejszym posiłkiem jest ten potreningowy i powinien być spożyty w rezultacie do około 1 godziny po wykonanej pracy. W jego składzie miało przeważać białko i węglowodany. Dziś już wiemy,

Czytaj więcej